Drumul roșu și ziarul diabolic

blog timisoara CJ Timis
Deschiderea de ziar CJT

Una din primele mele lecții de presă scrisă a fost să scriu simplu și pe înțelesul tuturor. Îmi aduc aminte că mi s-a spus: băi, să scrii ca să priceapă toți proștii! Pricepi? Să-nțeleagă și proștii care stau în cârciumă. Că ei au abonamente, ei ne cumpără ziarul, ei sunt cei fără de care nu existăm. Dacă ei pricep, pricep și proștii din uzine și ăia din mină și ăia care dorm prin gară, ce mai, toți proștii! Și profesorii și inginerii, că până la urmă toți sunt niște proști dacă ei cred tot ce băgăm noi în ziar. M-ai înțeles? Acum du-te și fă-mi un horoscop pentru ziarul de mâine!…

            Bun. Să trecem la subiect.

            Am găsit în urmă cu câteva zile în cutia poștală un ziar. Iarăși o fițuică de la un supermagazin!? Nu, pe manșetă, trei litere mari: CJT. Litere mari și roșii. Ați înțeles? De culoarea roșie. Apoi, dacă te uiți mai bine, vezi că este de fapt Agenda CJ Timiș. Sub titlu, cu litere mici este scris: periodic de informare administrativă, anul 1, nr. 1, tiraj de 100.000 de exemplare. Se distribuie gratuit.

            Am crezut că-mi cad dinții, adică un tiraj de 100 de mii? Să vedem despre ce e vorba.

Deschidere cu marele conducător

            Prima pagină arată exact ca în perioada de glorie a marelui cotidian „Scânteia”. Arată exact cum erau micile scântei din fiecare județ, adică „Drapelul Roșu”, „Flamura Roșie”, „Lupta” și naiba mai știe cum se numeau. Titlu de deschidere: „Timișul, pe drumul bun” și în loc de poză cu marele cârmaci Ceaușescu e poza cu președintele Consiliului Județean, respectiv a lui Călin Ionel Dobra. Adică, să-nțeleagă tot omul, noi suntem pe drumul cel bun, conduși de Călin Ionel Dobra.

            Textul este neinteresant, nu-ți vine să-l citești și vă spun de ce, nu pentru că ar fi vorba de vreo prostie, chiar nu contează ce conținut este. Tot articolul are un singur paragraf. Nu alineate, nu pauze, nu ghilimele, nu citate, nimic decât un text lung pe l-a citit (cred) cel care l-a scris, cel care l-a pus în pagină și or mai fi câțiva. Și când mă uit mai bine constat că este de fapt un monolog al președintelui.

Textul din articolul de deschidere este greu de citit. N-ai cum să citești un text care n-are alineate, care nu știi când începe o idee și când se termină aceasta și de fapt dacă este vorba de mai multe idei. Dar pentru a vă potoli curiozitatea, vă spun eu că este vorba despre același discurs programatic, despre proiecte, despre perspective, geo-strategie, despre realizări, despre bunăstare, aceleași idei mărețe, aceeași ciorbă reîncălzită care o primim de câțiva ani încoace.

Și nici nu contează dacă-l citește cineva, veți înțelege în continuare și de ce.

Articole senzaționale

O maternitate de senzație” este al doilea text. Adică toată țara este răscolită de scandaluri cu infecții în maternități, cu microbii din spitale, dar în Timișoara va fi o senzație. N-are cum să nu-ți cadă dinții dacă citești așa ceva. Dar, la fel, tot textul este un singur paragraf. Nu contează… aici va fi și „un compartiment de reproducere umană asistată”, ca să citez ultimele cuvinte.

Acces la gaze naturale pentru 220.000 de timișeni” este un articol pus chiar sub poza cu președintele Călin Dobra. Să se-nțeleagă cine bagă gaze! Este o tehnică de pe vremea împușcatului, așa lucrau ziariștii făcuți la „Ștefan Gheorghiu”, odioșii… Ideea este ca în mintea celui care citește să se-nfigă o bănuială: dar cine ne bagă gaze, Dobra? Ăsta e pesedist!? Mamă, ce bine e cu ei, primim gaze…

Tot „ziarul” este plin de asemenea articole, toate au un singur paragraf, niciunul nu este semnat, să știm și noi ce mari ziariști ne scormonesc prin creieri. Dar, stați, asta nu e totul! Ca-n reclamele de la teleshopping.  Vă spun eu cam ce scrie, asta ca să nu vă obosească ochii, i-am obosit eu, deh, deformație profesională.  

Deci, aflăm din fițuica de 8 pagini și tiraj de 100 de mii de exemplare, în Timiș sunt „cele mai bune drumuri județene din regiune”. Când citești așa ceva, din regiune, ești tentat să te gândești că e vorba de o zonă mare de tot, de aici din Timișoara și până la Belgrad, de aici și până la Oradea, de aici și până la mama dracului, că și până acolo tot o regiune am putea spune că este. Da de unde, comparația e doar cu nenorociții din Caraș Severin, care și acum cred că li s-au spart drumurile pentru că-l doare ficatul pe Frunzăverde. Apoi, mai e comparație și cu Hunedoara și cu Arad.

Titlul acela cu „cele mai bune drumuri județene” este de fapt o tehnică de manipulare a cititorului. Căci, v-am spus, este așa de greu de citit textul că nu stai să-ți mai belești ochii, rămâi doar cu informația din titlu. Că sunt drumuri bune!

Promisiuni eterne ca supa de pietre

            Din acest periodic de informare administrativă care se vrea ziar, aflăm că fondurile europene sunt prioritare, sunt interes strategic!!! Atragerea lor este ceva cam ca oxigenul pentru plante. Toți se zbat pentru asta, ăștia de la Consiliul Județean Timiș nu pot dormi din cauza fondurilor europene. Culmea, poezia o repetă acum, întâmplător sau nu, după ce marele dușman liberal, robul de la Primăria din Timișoara s-a găsit să facă o alianță. Mă rog, el și cu alții, tot la fel de toxici pentru scopul pesedeului pe acest pământ.

            Să vedeți, cei de la CJT (scriu prescurtat, că mă doare laba să le tastez tot numele) au ajuns la concluzia că trebuie să facă ceva cu deponeul de la Ghizela, ca să prevină suprataxarea. „Va trebui să perfecționăm deponeul”, un alt titlu de te doare mintea. Adică, vă spun eu, de ani de zile se știe că trebuie ecologizate gropile de gunoi, dar ei acum se trezesc, acum își dau seama că au lălăit-o și au frecat menta. Și trebuie să facă ceva!

            Cică e „Undă verde pentru Centura de Sud”! Asta că s-o dea peste bot primarului…

            „Nu politicul trebuie să primeze, ci bunăstarea locuitorilor județului”. Extraordinar, un titlu ce vine parcă de pe maidanul din Teleorman, hai să fim uniți, că-i centenar, ce mama naibii! „Putem exploata potențialul turistic”, auzi la ei, pot! „Aparatură performantă pentru diagnosticul cancerului” și „Promovăm turismul, dezvoltăm județul”…

            Cred că ajunge, mai puneți mâna și citiți dacă vreți să fiți la curent cu ce se spune la Antena 3…

Pentru cine sunt literele roșii

            Ziarul ăsta este făcut pentru oamenii de la țară. Pentru babalâcii care au ajuns la 70 de ani și încă mai cred că ce scrie la gazetă este adevărul adevărat. Pentru aceia care cred că tot ce spune la TV este realitate. Pentru aceia care cred în culoarea roșie și-n sticlele cu ulei primite de pomană. Mă rog, cadou, de la centru. Pentru cei ce se droghează cu Antena 3. Pentru cei care dorm prin canale sau pe sub conductele cu agent termic.

            Ei bine, fițuica aceasta încearcă să exploateze un grup de oameni. Același grup țintă al electoratului incapabil să discearnă realitatea de minciună. Sau al celor care au fost mințiți o dată și mai vor și a doua oră. Altcineva nu-mi dau seama cine ar putea să pună botul.

Cine mai citește ziare gratuite luate din cutia poștală!? Aceia care n-au bani de un telefon cu „ațap”, aceia care au fost la școală doar ca să nu stea acasă. Cei prost educați, cei care nu știu că deja sunt alte vremuri și că ziarele pe hârtie au apus demult. Sau care vor să se întoarcă în trecut, când aveau și casă și serviciu și fiecare câte un milițian. Și cozi la care să se așeze.

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*