Hai să ardem școala! Tot nu ne mai trebuie…

scoala daramata Tarnova
Scoala din Tarnova de langa Resita, la o zi de la renovare

În imagine avem o școală care s-a dărâmat cu vreo două săptămâni înainte de a începe cursurile. Că s-a dărâmat n-ar fi nicio problemă, multă lume vrea să scape de școală, numai că prăbușirea a avut loc chiar a doua zi după ce s-au finalizat lucrările de renovare. Se întâmpla în Târnova, lângă Reșița, o localitate ce printre bănățenii de munte are sensul de Caracal. S-a întâmplat în urmă cu destul de mulți ani, cred că sub întâi-stătătorul Adrian Năstase, dacă bine-mi aduc aminte…

Prăbușirea școlii acesteia a fost și primul șut adevărat în fundul meu de ziarist. Oh, tempora! Mi se interzisese să public textul la gazeta unde lucram și am dat știrea în altă parte, nu mai știu unde, important este că a trebuit să părăsesc redacția. Deși aparent motivul a fost altul, eu știu că am publicat ceva ce nu era voie și la cine nu aveam voie. În fine, pentru cine nu-și poate închipui ce înseamnă asta, adică cenzura de după 1989, este destul de greu să explic în două cuvinte. Rămâne un subiect deschis…

Se pare însă că vremurile cu steme roșii se întorc. Din simbolul roșiilor ies acum trandafiri, căci secera și ciocanul nu mai sunt la modă. Dar sunt unul și același lucru cu miros de visarionovici și teroare. Jurnaliștii cărora li se pune talpa-n gură sunt deja ceva frecvent. Citesc, văd, observ și mă minunez: ceea ce credeam că a fost odată, iată, vine din nou! Despre ce credeam că e ireversibil se vede treaba că m-am înșelat.

Presă liberă nu există…

Marele păcat al opoziției este că n-are presă. N-au posturi de televiziune, nu au ziare. Știu că mă veți contrazice, dar eu nu mă voi coborî să vă răspund, sunteți prea jos pentru mine, dacă-mi iertați plagiatul! Vreau să spun că nici măcar opoziție autentică n-au avut ăia până acum, poate cei de la USR și PLUS vor avea coloană vertebrală. Poate. Dacă vor învăța că presa se face cu bani și presa nu va fi liberă dacă nu sunt bani. Este o dilemă din care nu veți putea ieși! (Încă o dată scuze, deși este nefiresc să alături o dăncilă cu Caragiale)

Marea dilemă a ziariștilor va fi nu lipsa acreditărilor la biroul lui tudorel, căci ce mare lucru să nu ai știrea pe care o dă tuturor numai ție nu!? O preiei de la antena3 schimbându-i sensul și gata, ai primit și tu informația. Cred că marea problemă a celor care chiar vor să facă presă liberă, presă adevărată, chiar și cu puțini bani este tocmai aceea că nu au unde. Până acum erau o umbră palidă cei de la Digi, dar ei nu (mai) sunt decât o antenă sub altă formă, vor tinde să devină o altfel de latrinaTV.

Din nou, veți spune că bat câmpii. Păi, cum altfel am putea defini o televiziune care toată ziua are pe burtieră expresii de genul „dragnea a zis” „dăncilă a zis” și care de cum se bășește cătălin aleargă toți reporterii digi să-i bage microfonul în cur!? Și să ne transmită mai departe putoarea lui…

Cum poți să spui că ești televiziune independentă când transmiți ședințe de partid? Când aduci în studio toți incompetenții iar ăia încep să țipe, că altceva nu știu, ei se impun doar prin circul pe care-l fac sistematic.

Prelipceanu, dacă ați observat, când apare în studioul albastru vreunul din ăia de la guvernare și spune vreo bazaconie nu-i taie microfonul, ăla zice mai departe ce știe. (Da, studiourile digi încep să devină din ce în ce mai mult un loc al celor care spun ce știu și din ce în ce mai puțin un loc unde vin oameni care știu ce spun.) Prelipceanu nu-l contrazice pe față, asta e senzația mea. Din fericire, spre deosebire de alții știu și de ce nu se contrazice fățiș cu nimeni atunci când se află față-n față…

Colectivizarea de la DigiTV

Cei de la Digi încep să plece sau să fie dați afară. Stelian Muscalu este unul de care-mi pare rău… Doar emisiunile lui cu economie și cu comentarii acide ar mai fi fost în stare să facă pe cineva să priceapă ce vor ăștia să facă. Ar mai fi și băiatul cu România furată. La început, reportajele lui mi se păreau puerile și lipsite de o documentare solidă. Știam însă că va învăța. Remarca lui Virgil Burlă însă, aceea că a face presă nu înseamnă să redai între ghilimele declarația unui politician, aceea mi-a câștigat simpatia. Știu că va fi folositor jurnalismului. El, ca jurnalist, cu siguranță că va deveni mai bun.

afis cu ana pauker si regina maria
ana pauker în compania Reginei Maria… o nesimțire stalinistă!

Spuneam zilele trecute că aș interzice orice referire la comunism. (vezi Comunistul din conservă) Nu numai că nu trebuie să mai pomenim în veci despre vechea orânduire a omului nou, ci pur și simplu nici măcar arta să nu mai căutăm în ea. Dar, chiar așa, unde ar putea exista noțiunea de artă în filmele de propagandă comunistă!? Un film care este recunoscut că e propagandă comunistă, de ce îl dăm pe post? De ce îl lăudăm, de ce îl analizăm sub pretextul unei seri culturale de cinematepecă? La CT Popescu fac referire, evident…

Ce diferență este între un film de propagandă comunistă și glorificarea Anei Pauker? Ce femeie grozavă a fost ea… Nu știți la ce mă refer? Consiliul Județean Vaslui tocmai a pus de o celebrare a femeilor care au influențat România. Cum poți să faci alăturarea Reginei Maria cu Ana Pauker? Mai departe, revin, cum poți să proiectezi filme de propagandă comunistă din perioada stalinistă a României și să spui că-s opere de artă?

Unde este artă la deposedarea țăranilor de pământ? Unde este arta în colectivizare?

Fii primul care comentează

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.


*